06 marts 2007

Japansk Rib igen

Jeg må eje mindst endnu en Japansk Rib. Jeg er ikke tilfreds med den originale. Garnet er for tyndt og har ikke ændret sig meget i vask. Den ville sikkert have været fin på p 3, men jeg måtte på en p 3½ for at ramme strikkefastheden.

Egentligt havde jeg tænkt mig at vente til efter mit garnstop og så strikke Japansk Rib i Kauni, men jeg har stadig MEGET garn og overvejer at udvide stoppet til et år. Så slog det mig, at jeg har en del tilbage af det garn, jeg strikker/har strikket Tovværk af. Jeg gik en tur i gemmerne og fandt hurtigt dette:


Af alle farverne (som på billedet ikke har den store lighed med det virkelige garn) kan der blive en Japansk Rib. Garnet er uvasket, købt hos BC Garn for en del år siden. Der var umiddelbart mest af det lyseblå, så jeg strikkede og vaskede en prøve og sammenlignede med en prøve strikket i en rest Kauni.

Der er ikke den store forskel på de to, så jeg vandt i en fart lyseblåt garn op i fed, smed det i vaskeposer og gav det en tur i vaskemaskinen på uldvask. Det er utroligt, hvor flot garnet bliver efter vask.

Nu er jeg klar - men først skal Ribjakken være færdig. Mere herom senere.....

4 kommentarer:

  1. Må jeg ikke godt se den første færdig. Jeg er selv gået død i den, især på grund af den slaskethed garnet giver. Men modelle ner vildt flot og jeg ved at jeg en gang må lave den

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe!

    Den er altså også umanerlig slasket og så er den heller ikke videre varm, fordi den er så åben i strikket - hvis du forstår, hvad jeg mener?

    Hvis det er den færdige trøje, du vil se, er det nemmest på Marianne Isagers hjemmeside. Ellers kan jeg godt prøve at tage et billede af min, hvis det er "slasketheden", du gerne vil se?

    Hilsen
    Mette

    SvarSlet
  3. Hej igen
    ja det er faktisk din jeg gerne vil se, Mariannes kender jeg både pr billede og i virkeligheden fra butikken. Også her er den slasket dog ikke så meget den model hvor hun har strikket med 2 tråde
    hilsen Dorthe

    SvarSlet
  4. Hov jeg har 300 g tvinni, der egt var tiltænkt en japansk rib. Så jeg vil også gerne se billeder.

    SvarSlet