24 september 2012

Jeg er så langt bagefter

med at læse blogs, at jeg overvejer at nulstille, men har alligevel valgt at tage indlæggene lidt efter lidt. Man skulle jo nødigt gå glip af noget ;-)

Trøje nr. 2, der blev startet op, er Afrodite fra Karen Noe. Denne gang bliver den strikket i Shetlandsuld fra BC og med 3/4 lange ærmer.

IMG_0112.JPG (2)

IRL er garnet ikke helt så orange som på billedet.

Normalt strikker jeg direkte fra cone. Elsker det – ikke mange ender at hæfte! Men lige præcis Shetlandsulden fra BC er jeg nødt til at vaske, da garnet er så fuldt af spindeolie, at det er meget stift og simpelthen kradser hul i huden på mine fingre, hvis jeg strikker direkte fra conen.

Altså er der ingen vej uden om. Jeg vinder garnet op i store fed, binder 4 bomuldstråde løst omkring, putter garnet i vaskeposer og vasker det på uldprogram. Og ud kommer et helt andet garn. Shetlandsulden bliver aldrig helt blød – til gengæld er den ikke til at slide op.

Da jeg er så umanerligt ked af at hæfte ender, er mine fed på 150 gr., for det er lige præcis, hvad der kan være på mit krydsnøgleapparat:

IMG_0113.JPG (2)

Kan hilse og sige, at det er nogle pænt store nøgler, der kommer ud af det!

16 kommentarer:

  1. Ja, det er ikke altid nemt at følge med - jeg er også langt bagefter men forsøger at komme med igen.
    Når jeg strikker i uldgarn, slår jeg knude på garnet og strikker enderne med, så der ikke er vså mange ender der skal hæftes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne - ja, man vil jo så nødig gå glip af noget ikke? Jeg har også set noget med en russisk splejsning (tror jeg nok, det hedder), som ser spændende ud. Har bare ikke prøvet den endnu.

      Slet
  2. Det er en lækker farve og garnet er altså også lækkert, når man vel og mærke er sluppet af med spindeolien. Det er en sød model du strikker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - jeg har strikket rigtigt meget i BC Shetlandsuld og har altid været glad for det. Når først det er vasket, er det helt fint at strikke med og så stort et arbejde er det jo ikke at vaske det. Jeg står hver gang med åben mund og fryder mig over, HVOR stor en forskel vaske gør ;-)

      Slet
  3. Det ser vel nok lækkert ud, men sikke et arbejde med først at vaske det og derefter vinde det op. Man kan da ikke komme i gang hurtigt nok når der er indkøbt garn. Det er forøvrigt en rigtig flot farve. Glæder mig til at se hvad du får ud af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annelise - jeg har efterhånden teknikken på plads, så det går rigtigt, rigtigt hurtigt med at vinde op nu ;-) Lidt surt, hvis man står lørdag aften og gerne vil i gang, men.....

      Slet
  4. Hej Mette
    Ingen dårlig samvittighed over ikke at kunne følge med ....
    Vi skal jo huske at vores 'liv IRL" også skal passes ...
    Din strik ser lækker ud og ganske smar a vaske inden der strikkes ....
    Istedet for a hæfte ender ( hvis det er samme farve ) kan du da splejse gerne sammen med lidt spyt og rul :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne - du har ret. Det hele skal jo passes. Har ikke prøvet den med spyttet endnu, men det skal da nok prøves. ALT for at undgå at hæfte ;-)

      Slet
  5. Her kan du se hvordan man splejser uld sammen. Hvis du ikke forstår engelsk, kan du sagtens forstå billederne. Når hun tager garnet væk fra optagelsen, er det fordi hun sutter på garnet, så det bliver fugtigt af spyt.
    http://www.youtube.com/watch?v=Kjdw87zB1j8

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth - tak for linket. Det skal jeg da lige have kigget på :-) Jeg vil jo frygteligt gerne undgå de der hæftninger!

      Slet
  6. Hvor er det en sød model. Mht til at følge med, så er det jo ikke noget must men jeg er glad hver gang du og andre har lyst at lægge en kommentar på min blog. F.eks. kan jeg se at mit forrige indlæg har 5 kommentarer men at 68 har besøgt siden. Så det er altid rart at få en hilsen. Glæder mig til at se den færdig- den er interessant for mig tror jeg.

    SvarSlet
  7. Hej Karin - helt enig. Det er så hyggeligt at få reaktioner på det, som man skriver. Jeg forsøger at smide kommentarer rundt omkring. Nogle gange har man god tid, andre gange må man nøjes med en "lurer" ;-)

    SvarSlet
  8. Hej, jeg ville egentlig bare foreslå at du prøver spyt splejsning når du strikker i uld. Jeg hår lært det af knitting by kaae. Split Garnet ca 7 cm op på hver ende og klip den ene tråd af så du har 2 tynde ender. Læg dem langs hinanden så du får samme tykkelse på samlingen som før og efter samlingen. Gør enderne våde mens du ruller dem i handfladen, så de filter sammen. Strik videre.... og så er det altså vildt imponerende som du strikker.... har du prøvet Garnet fra garnudsalg.dk? God lørdag!

    SvarSlet
  9. Hej Ellen Kathrine - jeg har prøvet spytsplejsning engang, havde bare glemt det ;-) Jeg har ikke rigtigt fået det til at fungere, men det skal da prøves igen. Til gengæld har jeg lige lavet russian join og det var godt nok smart og usynligt :-) Jeg bor (næsten) i Kenneths baghave, så jeg har været der flere gange - meget farligt sted at komme ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Russian join, den må jeg tjekke:-) kenneths baghave, det lyder farligt, men så behøver man jo næsten intet læger selv , eller?

      Slet
    2. Åh jo - du kan stole på, at det er nødvendigt med et (kæmpe)lager. Kenneth kunne jo løbe tør ;-) Og når man står derude og ser farverne og rører ved garnet, så er det meget, meget svært at holde igen!!!

      Slet