05 november 2014

Der skal mod

og lys til at klippe i strik. Jeg samler mod, mens jeg venter på, at jeg får en dag hjemme i dagslys. Marius er færdigstrikket og jeg ved med sikkerhed (tror jeg nok), at der skal en steek sandwich i. Kate Davies har lavet en meget udførlig beskrivelse her.

Men der skal knapper i trøjen og det har hun ikke gjort så meget ud af. Viser godt nok sit favoritknaphul (som er meget smart) her, men jeg synes ikke rigtigt, at det passer til en Marius.

Mener, at jeg et eller andet sted har set en anden beskrivelse, hvor der, efter sandwichen, er strikket rib, men den kan jeg ikke finde i øjeblikket. Mest fordi, at det giver mange madlinks, når man søger på steek sandwich ;-) Hvis alt andet kikser, er jeg nok nødt til at strikke nogle prøver og lave tests på dem.

IMG_0341

Efter det første orange mønster, var jeg meget i tvivl om, om jeg skulle droppe den orange og bare strikke hele mønsteret hvidt. Efter at have kigget på billede af Marius blev jeg enig med mig selv om, at jeg ikke skal være så konservativ, så jeg strikkede videre. Nu tror jeg faktisk, at det bliver rigtigt fint, når der kommer en blå halskant på.

14 kommentarer:

  1. http://woolspire.com/da/tutorials/det-n%C3%A6sten-perfekte-knaphul
    Er det dette knaphul???
    Din Marius bliver da flot!
    Har du sat masker af til lodret rib? Eller vil du samle masker op til rib ud fra kanten? Det var det, jeg valgte på min April trøje.....og syede så et bånd over klippekanten (jeg havde ikke sat masker nok af til at lave steeks!
    Ja, det er nogle sjove links, der kommer op når mangler Goorgler!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne - det er favoritknaphullet, som jeg gerne vil bruge, men jeg ville gerne se et billede at den dersens steek sandwich efterfulgt af rib.

      Jeg har ikke sat masker af til rib. Jeg vil hellere samle op ud fra kanten. Jeg kommer jo til at svede bare ved tanken om at skulle sy den kant på ;-)

      Den dersens steek sandwich vil jeg gerne lave for at slippe for at skulle sy bånd på. Den holder sikkert også uden bånd, men det ser jo ikke så pænt ud. Har set, at klippe-/hæklekanten filter fint sammen med trøjen i brug, men til at begynde med er det jo ikke videre kønt.

      Slet
    2. Hvor mang masker beregner du til steek/klip?
      Når du har hæklet og klippet op vil rækken af fastmasker få trådenderne til at vende ind ad mod bagsiden... derefter kan du sy fast i lænkekanten... Prøv lige at nærstudere mit indlæg fra 22.10. om ærmer... Det er i princippet det samme. Ved at samle masker op svarende til min sy-ærmer-i får du et stykke til at bukke om og sy fast. Dorte har ret i, at det er lidt tricky i mønsterstrikket... jeg ville nok lige tage en tur i symaskinen for et sikre trådene... selvom jeg også har læst, at man aldrig syr i strikket på shetland mm. Men jeg går gerne med livrem og seler, når jeg klipper!!

      Slet
    3. Hej Anne - jeg har 5 masker til steek. Jeg kigger på dit indlæg, inden jeg går i gang. Vil frygteligt gerne helt undgå at skulle sy, men..... ;-)

      Slet
  2. Hej Mette. den hæklede kan ter rigtig fin, men pas på hvor du har mønster strik da den ikke binder begge farver. her vil du risikere at maskerne løber på, så du skal sy ekstra eller gøre noget andet.
    Rigtig flot marius!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe - tak for tippet. Jeg holder øje med de farvede masker.

      Slet
  3. Jep, der skal en del mod til, men hvis du bare tager det stille og roligt og er omhyggelig, skal det nok lykkes. Jeg klippede en børnetrøje op for første gang sidste vinter, og den blev god. Jeg hæklede og klippede og samlede derefter masker op til knapkant. Man kan også hækle, samle masker op og så klippe til sidst, hvis man føler sig mere sikker med det - men måske vil du sy kanterne før klip - det har jeg aldrig prøvet.
    Pøj pøj med det, det skal nok blive godt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone - godt at høre, at det er lykkedes :-) Jeg satser meget på at hækle inden klipning, så....

      Slet
  4. Hej Mette. Det bliver spændende hvordan det går med opklipningen. Jeg har (endnu) ikke prøvet den hæklede kant, - har kun prøvet efter at have syet med maskine. Så jeg x fingre for din hæklede kant :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona - her krydses også fingre, for jeg satser på den hæklede kant!

      Slet
  5. Det skal nok gå altsammen - så længe det er god gedigen uld :-) Men jeg sværger nu helt klart til symaskinen - synes også det er nemmere og hurtigere. Jeg synes, det er godt, du valgte IKKE at være konservativ, for den bliver mega flot med den orange farve - og resten er jo i sædvanlig dejlig blå - så helt ude af komfortzonen er du jo ikke ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene - håber også, at det kommer til at gå ;-) Min symaskine er 30 år gammel, så jeg stoler ikke helt på, at den kan sy en søm i strik uden problemer. Jeg bliver mere og mere glad for den orange :-) Rigtig god eftermiddag til jer i dag.

      Slet
  6. Beklager det bliver så kort, men teknikken driller.
    Du kan sagtens bruge hæklemetoden ved flere farver, du skal bare låse begge farver. Jeg kan kun anbefale hæklemetoden, for mig bliver det meget pænere end symaskinen.
    Ulla har en rigtig god beskrivelse af hæklemetoden med to farver:
    http://ullaroejkjaer.blogspot.dk/2013/09/strikke-rundt-og-klippe-op.html

    SvarSlet
  7. Hej Trine - tak. Det er godt for moralen at høre, at det fungerer :-) Kigger også lige forbi Ulla, inden jeg kaster mig ud i det.

    SvarSlet